Μαρίνα Τσβετάγιεβα Σχεδίασμα βιογραφίας

1006

 

Η Μαρίνα Ιβάνοβνα Τσβετάγιεβα γεννήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου ή 8 Οκτωβρίου με το παλιό ημερολόγιο, στην Μόσχα. Ο πατέρας της, Ιβάν Βλαδίμηροβιτς ήταν διάσημος φιλόλογος της εποχής, ιστορικός της τέχνης και στη συνέχεια χρημάτισε διευθυντής του Μουσείο Ρουμιάντσεφ. Ήταν ο ιδρυτής του Μουσείου Καλών Τεχνών (το οποίο σήμερα ονομάζεται Κρατικό Μουσείου Απεικονιστικών Τεχνών «Α.Σ. Πούσκιν»). Η μητέρα της καταγόταν από εκρωσισμένη πολωνογερμανική οικογένεια και ήταν μια εξαιρετικά ταλαντούχος πιανίστρια. Πέθανε όμως το 1906 αφήνοντας τις δύο κόρες της υπό την προστασία του πατέρα τους.

Τα παιδικά χρόνια της, η Μαρίνα Τσβετάγιεβα τα πέρασε στη Μόσχα και στο εξοχικό σπίτι της οικογένειας στο Τάρους. Ολοκλήρωσε την εγκύκλια παιδεία της εσώκλειστη σε οικοτροφεία της Λοζάνης και του Φρέιμπουργκ. Σε ηλικία 16 ετών ταξίδεψε μόνη της στο Παρίσι για να παρακολουθήσει στη Σορβόννη ένα κύκλο μαθημάτων για την μεσαιωνική γαλλική λογοτεχνία.

Με την ποίηση άρχισε να ασχολείται σε ηλικία 6 ετών, ποιήματα έγραφε όχι μόνο στα ρωσικά, αλλά και στα γαλλικά και γερμανικά. Σε ηλικία 16 ετών άρχισε να δημοσιεύει, αρχικά κρυφά από την οικογένεια της. Δύο χρόνια αργότερα, κυκλοφορεί, πάλι μυστικά, η ποιητική της συλλογή «Βραδινό λεύκωμα», το οποίο τράβηξε την προσοχή αυστηρών κριτικών της εποχής, όπως ο Β. Μπριούσοφ, ο Ν. Γκουμιλιόφ και ο Μ. Βολόσιν.

Από την πρώτη κιόλας συνάντησή της με τον Μαξιμιλιανό Βολόσιν και τη συζήτησή τους για την ποίηση, ξεκίνησε η φιλία τους, ανεξάρτητα από τη μεγάλη διαφορά ηλικίας που είχαν. Αυτό της επέτρεψε να επισκεφτεί πολλές φορές τον Βολόσιν στο Κοκτεμπέλ. Οι ποιητικές της συλλογές κυκλοφορούσαν η μία μετά την άλλη, προκαλώντας ολοένα και πιο πολύ την προσοχή κριτικών και κοινού για την αυθεντικότητα και την πρωτοτυπία τους. Η ίδια όμως ποτέ δεν προσέγγισε κανένα από τα γνωστά ποιητικά ρεύματα, καμία από τις ποιητικές συντροφιές της εποχής.

Το 1912 παντρεύτηκε τον Σέργιο Εφρόν, ο οποίος για όλα τα χρόνια μέχρι το θάνατό του, ήταν για την Μαρίνα Τσβετάγιεβα όχι μόνο σύζυγος, αλλά και ο καλύτερος φίλος της.

Τα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου πολέμου, της επανάστασης και του εμφυλίου πολέμου ήταν η περίοδος της γόνιμης και παραγωγικής ποιητικής δραστηριότητας της Τσβετάγιεβα, τα χρόνια της ώριμης ποιητικής πρότασης. Ζούσε στη Μόσχα, έγραφε πολύ, μόνο που σχεδόν δε δημοσίευε τίποτα.

Το καλοκαίρι του 1916 η Μαρίνα Τσβετάγιεβα ταξίδεψε στην πόλη Αλεξαντρόφ του Κυβερνείου του Βλαδίμηρ, όπου έγραψε ένα κύκλο ποιημάτων αφιερωμένων στην Άννα Αχμάτοβα. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου του ιδίου έτους, η ποιήτρια γράφει πολλά ρομαντικά ποιήματα.

Η Μαρίνα Τσβετάγιεβα δεν ενέκρινε ποτέ την Οκτωβριανή επανάσταση, θεωρώντας πως ήταν η εξέγερση «σατανικών δυνάμεων». Συνέχιζε όμως να παραμένει μια μοναχική φιγούρα στη λογοτεχνική ζωή της Ρωσίας.

Τον Μάιο του 1912 μαζί με την κόρη της Αριάδνη έλαβε άδεια να ταξιδέψει στο εξωτερικό, για να συναντήσει τον σύζυγό της, ο οποίος μετά την ήττα της Στρατιάς του στρατηγού Ντενίκιν, ως αξιωματικός της Λευκής Φρουράς, είχε καταφύγει στο Παρίσι, όπου φοιτούσε στο πανεπιστήμιο. Στην αρχή η Τσβετάγιεβα με την κόρη της, για ένα μικρό χρονικό διάστημα έζησαν στο Βερολίνο, στη συνέχεια για τρία χρόνια στα προάστια της Πράγας, και τελικά το Νοέμβριο του 1925 μετά τη γέννηση του γιου της, η οικογένεια συγκεντρώνεται στο Παρίσι. Η προσφυγική ζωή ήταν δύσκολη και μέσα στην ανέχεια. Αδυνατώντας να ζήσουν στην πρωτεύουσα, αναγκάστηκαν να μετακομίσουν στα προάστια ή σε κοντινά χωριά.

Η Μαρίνα Τσβετάγιεβα ήταν μια γεννημένη ποιήτρια. Ένα από τα σπάνια εκείνα πλάσματα, η δημιουργική ορμή των οποίων δεν σταματάει μπροστά σε κανένα εμπόδιο και δυσκολία της ζωής. Το 1923 στο Βερολίνο, από τον εκδοτικό οίκο «Ελικώνας», εκδίδεται η ποιητική της συλλογή «Τέχνη», η οποία έλαβε διθυραμβικές κριτικές. Το 1924, κατά την παρισινή της περίοδο, γράφει τη σύνθεση «Το ποίημα της θλίψης», «Το ποίημα του Τέλους». Το 1926 ολοκληρώνει το ποίημα «Ποντικοπαγίδα», το οποίο είχε αρχίσει να γράφει όσο ζούσε ακόμη στη Τσεχία, δουλεύει πάνω στα έργα της «Από τη θάλασσα», «Το ποίημα της σκάλας», «Το ποίημα του αγέρα» και πολλά άλλα.

Η πλειοψηφία των έργων της παρέμειναν ανέκδοτα όσο ζούσε η Τσβετάγιεβα. Αρχικά γιατί η ρωσική εμιγκράτσια θεώρησε πως η Τσβετάγιεβα ήταν μια εξ αυτών. Σύντομα όμως η ανεξαρτησία της, η απουσία κάθε διάθεσης για συμβιβασμούς, η αφοσίωσή της στην ποίηση, την καταδικάζουν στην μοναξιά. Δε συμμετέχει ούτε σε πολιτικά ούτε σε ποιητικά κινήματα. Δεν έχει «να διαβάσει κανέναν, να ρωτήσει κανέναν, δεν μπορεί να χαρεί με κάποιον», «είναι μόνη στη ζωή, χωρίς βιβλία, χωρίς αναγνώστες, χωρίς φίλους . . .». Η τελευταία ποιητική συλλογή της κυκλοφόρησε όσο ζούσε βγήκε στο Παρίσι το 1928 με τίτλο «Μετά τη Ρωσία», όπου συμπεριέλαβε ποιήματα που είχε γράψει το διάστημα 1922 – 1925.

Η δεκαετία του 1930 είναι ορόσημο για τη Τσβετάγιεβα, που τη κράτησε μακριά από την ρωσική εμιγκράτσια. «Η αποτυχία μου στην προσφυγιά, εξηγείται με το ότι δεν ήμουν ποτέ πρόσφυγας, με το ότι εγώ, τόσο ως ψυχοσύνθεση, όσο και ως προς την αύρα, ανήκω εκεί, πέρα, απ’ όπου . . .». Το 1939 αποκτά ξανά τη σοβιετική υπηκοότητα και ακολουθώντας το σύζυγό και την κόρη της επιστρέφει στην πατρίδα της. Ονειρευόταν ότι θα επιστρέψει στη Ρωσία ως «επιθυμητός και αναμενόμενος επισκέπτης». Δεν συνέβη κάτι τέτοιο όμως. Ο σύζυγος και η κόρη της συνελήφθηκαν, η αδελφή της Αναστασία κλείστηκε σε στρατόπεδο καταναγκαστικών έργων. Η Τσβετάγιεβα ζούσε στη Μόσχα, όπως και πριν, στην απόλυτη μοναξιά. Επιβίωνε κάνοντας μεταφράσεις. Με την έναρξη του πολέμου την έστειλαν με τον μικρό της γιο στο Ελάμπουγκ. Εκεί, εξαντλημένη, αποκαρδιωμένη και μοναχική η ποιήτρια αυτοκτόνησε στις 31 Αυγούστου 1941.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s